“استفاده از فن آوري نوين در بهبود كيفيت آموزش و پرورش ” | 9theducation
فناوری نوین بهویژه فناوری اطلاعات و ارتباطات و نسبت آن با آموزش و پرورش موضوع دیگری است که آموزش و پرورش در قرن بیست و یکم با آن روبهرو است و آنچه در اینجا بهعنوان یک بحث نو مطرح است، بهرهگیری از فناوری نوین اطلاعات و ارتباطات در فرایند یاددهی- یادگیری است. مشارکت در اداره جامعه، فعالیتهای مدنی و مطالبه حقوق شهروندی نیاز به شناخت لازم، مهارتهای خاص و نگرشهای سازنده دارد. مشارکت آموختنی است و باید آن را از همان کلاس درس و خانواده بیاموزیم و تمرین کنیم. آموزش و پرورش نقش ویژهای در آموزش و تمرین این مشارکت در میان کودکان دارد.
- در برخی موارد در فهم مفاهیم موجود در دنیای کامپیوتر و فناوری اطلاعات دچار مشکل می شویم چون ما هنوز به اطلاعات نگاه امنیتی داریم و تا زمانی که به انتشار اطلاعات و دسترسی همگانی به آن به عنوان مساله امنیتی نگاه کنیم با مشکل روبرو هستیم.
- درباره تاثير فناوري اطلاعات و ارتباطات درحوزه تعليم و تربيت دو ديدگاه وجود دارد .
- رسانههای گروهی و ارتباطات جمعی نیز به مسائل آموزش و پرورش پرداختند و بهتدریج در خدمت رشد اقتصادی و اجتماعی درآمدند؛ در واقع نوعی آموزش غیر مدرسهای هم بهوجود آمد.
- محققان در نظر دارند با استفاده از روش تحليلي_استنباطي[7] و با بهرهمندی از منابع اسنادی (کتابخانهای)[8] این مقاله را ارائه دهند.
- درواقع، معلمان عامل تغییر بین یادگیرنده و فناوری و کلید اجرای مؤثر اسـتفاده از فنآوری در تدریس هستند (Buntat and et al, 2010).
فناوری های جدیدی نیز در حال توسعه هستند که به زودی می تواند برای آموزش و یادگیری استفاده شود. از جمله این فناوری ها می توان به واقعیت افزوده، واقعیت مجازی، هوش مصنوعی، رباتیک، اینترنت اشیاء، تحلیل دادهها، وب و گیمیفیکیشن اشاره کرد. با استفاده از پروژکتور، معلمان می توانند تصاویر درسی و نمودارها را به صورت بزرگ و روشن بر روی دیوار یا تخته سیاه ارائه کنند.
تاریخچه جهانی شدن آموزش و پرورش
دانش جهانی در حوزه فرهنگی به طرز امیدوارکنندهای جهان را در جهت گسترش فرهنگ جهانی با ارزشها و اهداف مشترک مورد قبول همه هدایت خواهد کرد. دانش جهانی در حوزه آموزشی شامل دانش جهانی برای گسترش آموزش جهانی است و تبادل آموزش بینالمللی و مشارکت را پرورش خواهد داد. امروزه تاثیر فناوری در آموزش دانش آموزان بسیار پر رنگ تر شده و بسیاری از مدارس برای افزایش و بهبود کیفیت یادگیری دانش آموزان از فناوری استفاده می کند.
تعریف آموزش الکترونیکی چیست
بیشک وجود تناسب میان خصوصیات شخصیتی، سبکها و ترجیحات کاری؛ با شغل موردنظر از عوامل کسب موفقیت در شغل افراد است. فناوریی آموزشی در طی تکامل خود از چهار مرحله گذر کرده و اکنون وارد مرحله پنجم شدهاست. گرچه ممکن است کشورهای مختلف الزاماً از این مراحل گذر نکنند ولی بیشتر کشورها این مراحل را تجربه کردهاند. ارائه بازخورد بر دروس، شرکت در پروژهها و یاد گرفتن فعالیت هایی که به فردیت آن ها احترام می گذارد، داشتن فرصت و پشتیبانی برای یادگیری و درک چگونگی استفاده خلاقانه از تکنولوژی. Ü ایجاد رفتار مطلوب و متناسب با ارزشهای پایدار جامعه که در افراد بهکار گرفته میشود (ابطحی، 1383).
استفاده از فناوری در مدارس هنوز موضوعی است که به شدت مورد بحث قرار گرفته است. در چنین سیستمی کلیه عناصر تأثیرگذار در جامعه برای ایجاد یک محیط برانگیزاننده و بالنده در جهت تحقق اهداف و برنامههای آموزش و پرورش کار میکنند و به منظور بهتر بودن و بهتر شدن و ارائه خدمات آموزشی باکیفیتی برتر، مشارکت فعال دارند. پدیده جهانی شدن بر آموزش و پرورش نیز تأثیرگذار شده و یکی از ابعاد آن، مسئله جابهجایی استاد، دانشجو و دانش در سراسر جهان است. از اینرو، فارغالتحصیلان مدارس و دانشگاهها تنها با بازار کار در داخل کشور روبهرو نیستند و در صورت دستیابی به تخصص مورد نیاز و قابل رقابت در منطقه و یا صحنههای بینالمللی میتوانند در هرجا که مایل باشند به آموزش بپردازند.