فناوری آموزشی چیست؟ ویژگی ها، جایگاه،انواع، کاربرد، مزایا و معایب آن | 9theducation
مرحله بعدی در ایران ایجاد دانشگاه آزاد ایران و دانشگاه پیام نور است که به نظر میرسد هدفشان همگانی کردن سطح آموزش باشد. در حالی که می دانیم شما می توانید تقریبا هر چیزی را در اینترنت پیدا کنید، این را هم می دانیم که بسیاری از چیزهایی که ممکن است پیدا کنید، اطلاعات قابل اعتمادی از منابع معتبر نیستند. به یاد دارم که زمان انجام مقالات پژوهشی بارها این جمله توسط معلمان و استادان گفته می شد که “ویکی پدیا منبع موثقی نیست”، اما نمی توانم حتی یک مربی را به یاد بیاورم که علت آن را توضیح داده باشد. با بسط و صحبت درمورد استاندارهایی که منبع خوب می سازند و دادن سواد دیجیتالی به دانش آموزان خود، آنها را در تجزیه و تشخیص منابع قابل اعتماد از منابع و صفحات غیرقابل اعتماد، توانمند کنید. تا به امروز، تمام تمجیدم از خودم بخاطر مهارتم در تایپ کردن در زمان انجام بازی های تایپ در سایت کامپیوتر مدرسه ابتدایی ام است. نه تنها بازی ها باور نکردنی بودند و برنامه های فوق العاده ای برای درگیر کردن دانش آموزان آموزش در مهارت تایپ بودند، بلکه استفاده از کامپیوتر را برای من هیجان انگیز و سرگرم کننده کردند و اساس همه دانش کامپیوتری دیگری که پیشتر به دست آورده بودم را تنظیم کردند.
- فهمیدن این که هوش مصنوعی باید چگونه معلم ها را در یک کلاس واقعی، متفاوت و خود گام پشتیبانی کند همچنان یک مسئله باز است.
- این مهم ، از طریق یک نظام آموزش و پرورش کارا و دانش آموز محوربدست می آید.
- 8- آموزش و پرورش باید با مراحل رشد دانش آموزان، یعنی درست به هنگام و در زمان لازم شکل گیرد.
هر کدام از این اصطلاحات متعدد، طرفداران خودشان را دارند، که روی ویژگی های متمایز بالقوه ای که هر کدام دارند تاکید دارند. با این حال، بسیاری از اصطلاحات و مفاهیم فناوری آموزشی در فناوری آموزشی به صورت مبهم تعریف شده است. از قبیل واژه پرداز , بانک اطلاعاتی یا برگه ی گسترده استفاده می کنند , مهارتهای را می آموزند که شبیه به مهارت های استفاده از مداد یا ماشین تحریر یا ماشین حساب است . این برنامه ها به فراگیرندگان آموزش نمی دهد بلکه تسهیلاتی را برای درگیری آنان به محتوا فراهم می کند. در اوایل دهه ی1980تیلور پیشنهاد کرد که معلمان کاربردهای رایانه را به سه دسته تقسیم کنند ..
فناوری یادگیری را سرگرم کننده تر می کند
با سنجش دانش تولید شده، کارکنان و مدیران آموزشی نیز مورد ارزشیابی قرار میگیرند. لذا برای توسعه سیاستهای اثربخش بهمنظور بهبود نظام آموزشی باید گرایشات سیاسی-عقیدتی امتحانات از چارچوب و محتوای مدیریت نظامهای آموزشی مجزا گردد. علم، تدریس، معلم، شاگرد، محتوای درسی و مدرسه در حال احراز تعاریف جدید هستند. جهانیشدن موجب شده تا در بسیاری از موارد مرزهای سنتی آموزش و فناوریها از بین رفته و نیازمند آن است که دوباره تعریف شود.
اهداف اصلی تکنولوژی آموزشی
در مدارس هوشمند برای تدریس به دانش آموزان از ابزارهای دیجیتالی نظیر، لپ تاپ و کامپیوتر استفاده می کنند. فناوری (تکنولوژی) آموزشی بهکارگیری وسایل و ابزار و استفاده از یافتههای پژوهشی برای ارتقای کیفیت یادگیری و فرایند آموزش و پرورش است. هر چند شرایط خودجوش و رو به توسعه یادگیری فناورانه محور، نویدبخش همگامی سازمانهای دولتی و خصوصی به این رویکرد است، اما موانع و عوامل بازدارنده این توسعه نیز در جای خود قابل تأمل است. محدودیت عناوین و کیفیت محتواهای آموزشی یک عامل بازدارنده بهشمار میآید. این موضوع در کنار محدود بودن تعداد استادان و مدرسانی سازمانی که آمادگی فنی و انگیزه فعالیت در این حوزه را داشته باشند قابل تأمل است. اینها برخی مواردی هستند که سرعت و فراگیری توسعه رویکردهای نوین آموزش سازمانی را محدود میسازد.
۶. استفاده از یک تقویم کلاسی
از نظر او فناوری آموزشی دارای دو بعد سختافزار و نرمافزار بوده که هدفش حل مسئله یادگیری است و مانند کبوتری است که از دو بال خود برای پرواز استفاده میکند. آخرین تعریفی که از فناوری آموزشی موجود است توسط انجمن ارتباطات و فناوری آموزشی در سال ۲۰۰۴ صورت گرفتهاست که عبارتند از، مطالعه و عمل اخلاقی از طریق ایجاد، کاربرد و مدیریت منابع و فرایندهای فناورانهٔ مناسب به منظور تسهیل یادگیری و بهسازی عملکرد افراد. فناوری آموزشی در سال ۱۹۶۹ به صورت جدی به حوزه فعالیتهای آموزشی و پرورشی واردشد. آموزش یک وظیفه اساسی در سازمانها و یک فرايند مداوم و همیشگی است و موقت و تمامشدنی نمیباشد. کارکنان در هر سطحی از سطح سازمان اعم از مشاغل ساده یا مشاغل پیچیده (مدیر یا زیردست) محتاج آموزش و یادگیری و کسب دانش و مهارتهای جدید هستند و باید همواره برای بهتر انجام دادن کار خود از هر نوع که باشد روشها و اطلاعات جدیدی کسب نمایند (دسلر[17]، 1988).