هشتمین همایش ملی انجمن فلسفۀ تعلیم و تربیت ایران، فلسفه آموزش و یادگیری مداوم

هشتمین همایش ملی انجمن فلسفۀ تعلیم و تربیت ایران، فلسفه آموزش و یادگیری مداوم

از يك سو فلسفه آموزش و پرورش عبارت است از آشنايي با نظريات تربيتي موجود در مكتب‌هاي اصلي و بزرگ فلسفي و از سويي ديگر تربيت انسان را بايد هدف و مقصدي باشد كه جوامع را بر آن مي‌دارد تا به طرح و سازمان بخشيدن آموزش و پرورش برآيند. به هر كدام از دو سوي امر بنگريم، فلسفه آموزش و پرورش را بايد «حكمت تربيت» بناميم و مقصود از آن راه گشايي خردمندانه در عمل تربيتي است. در مقطع دکترا با عنوان فلسفه تعلیم و تربیت دانشجو می گیرد. رابطه فلسفه با
تربيت
فلسفه و تربيت آنچنان رابطه نزديکي با هم دارند که ”جان ديوئي ”فلسفه را از نظريه
کلي تربيت مي نامد. نظر اول اين است که تربيت در تدوين نظريه ها,انتخاب موضوعات و
حتي روش شناسي (methodology) خود از نظريه هاي فلسفي کمک مي گيرد. نظر
دوم اين است که تربيت شاخه اي از معارف بشري است که مي تواند يافته هاي فلسفه يا
انديشه هاي يک فيلسوف بزرگ را بکار گيرد.

  • مثلاً من در کتاب تاریخ فلسفه می خوانم که آلبرت کبیر در پاریس عمامه بر سر گداشت، ردا پوشید و در دانشگاه کتاب شفای ابوعلی سینا را درس داد.
  • کودک در زمان تولد یک ارگانیسم زنده بیش نیست و تنها در ارتباط با آموزش خانواده و کودکستان و مدرسه است که آداب و رسوم و ارزش ها و الگوهای رفتاری و خواندن و نوشتن را فرا می گیرد و در خود درونی می کند و از این طریق رشد شخصیت پیدا می کند .
  • باید شاگردان را در جهت سیر تمدن سوق دهد و اعتبارات تمدنی را در ایشان زنده و سیال سازد و حتی غالباً هم شاید لازم آید که از لذت و سرور آنی طفل صرف‌نظر نماید و طفل را جهت زندگی آینده وی حاضر و آماده سازد.
  آموزش زبان انگلیسی گام به گام بیاموز

آموزش هاي غير رسمي، سعي دارند ، کار آموزي و مهارت هاي عملي را در افراد ايجاد نمايند . تفاوت محيط پيش دبستاني و دبستان نيز ، به همين صورت است. محيط پيش دبستاني ، بايد شبيه به خانه باشد ، مربي کودک را در آغوش بگيرد و به او محبت بورزد ، اما در دبستان ، کلاسهايي با ساختار منظم وجود دارد، زيرا فعاليتهاي مدرسه بايد با نظم و انضباط انجام شوند . اصول و فلسفه آموزش و پرورش یا همان فلسفه تعلیم و تربیت، یک علم میان رشته‌ای است که به بررسی رابطه آموزش و پرورش و فلسفه ، ماهیت ، اهداف و ابزارهای آن می پردازد.

فلسفه آموزش عالی: ماهیت و قلمرو

نمونه گیری کیفی پژوهش با روش غیر احتمالی هدفمند و کمی با روش تصادفی خوشه … علم به هیچ وجه به دو نیمه ی مذهبی و غیرمذهبی قابل تفکیک نیست. هم علم فرض عینی و هم علم فرض کفایی در پی تقویت ایمان هستند؛ اولی از طریق مطالعه ی دقیق فرمایشات پروردگار در قرآن کریم و دیگری از طریق مطالعه ی دقیق و منظم عالم انسان و طبیعت. علم جزء لاینفک عمل، معنویت و اصول اخلاقی است.[5] ماهیت علم که فراهم سازنده ی محتوای آموزش است، عمده ترین دغدغه ی دوره های تحصیلی و مطالب درسی محسوب می شود و این دیدگاه ها نسبت به آدمی و علم، تأثیر شگرفی بر آموزش اسلامی دارد.

پاسخنامه درسنامه‌های زیست پایه میکروطبقه بندی جلد دوم

یکی از نقش های آموزش و پرورش ، ایجاد تحول و دگرگونی در زمینه های اجتماعی ، اقتصادی و به تبع آن تحول در تکنیک است . انسان در جهت رفع نیازهای اقتصادی ، اجتماعی و برای رسید به هدف یعنی برآوردن نیازهای خود به کمک به فکر و اندیشه و به وسیله ابزارها و تکنیک هایی که بوجود می آورد ، طبیعت را تسخیر و کالا و محصول ناشی از این روند را تولید می کند . اما موقعی انسان به این ابزارها و نتایج آن دست می یابد که علم را در اختیار داشته باشد و گسترش علم و تکنیک ممکن نیست مگر با اعمال آموزش سازمان یافته ، زیرا جایگاه علم در مدرسه و دانشگاه است .

  چگونه یک ربات تریدر بسازیم؟ ساخت یک ربات تریدر در هر زبان برنامه نویسی کالی بویز

اما میتوانید در همه حال یک هدفون در گوش خود گذاشته و کتاب درسی خود را گوش کنید. آموزش در حقیقت کوششی است که معلم برای انتقال معلوماتی خاص به شاگردان خود به کار می برد و عمدتاً به مهارت و خُبرگی معلم و نوع محتوای درسی که معلم به انتقال آن می پردازد, بستگی دارد. دنیای فلسفه — دنیایی است پاک و منزه که همه چیز در ان روشن است و درست در جای خودر قرار دارد.