8 دلیل برای نیاز دانش آموزان به فناوری در کلاس های درس سامانه تراز | 9theducation
نکته جالبی که در آن ذکر شده بود مبهم بودن فناوری اطلاعات در کشورمان بود. قریب به ۸۰٪ مردم از کشور ما با مفاهیم اولیه پدیده فناوری اطلاعات بیگانه هستند. از دلایل اصلی این مساله بی تو جهی نشریات و رسانه های ارتباط جمعی به بومی سازی فرهنگ I.T است.
- تمام ساخت گرایان معتقدند که ذهن موقعیتی ابزاری و اساسی برای تفسیر رویدادها، اشیاء و دیدگاههای جهان خارج از ذهن دارد و این تفسیرها، مبنای دانش فرد راکه شخصی و منحصربهفرد است تشکیل میدهد .
- هر اندازه دبیران دانش، نگرش و مهارت بیشتری در مورد فناوری اطلاعات و ارتباطات داشته باشد میتوان امیدوار بود که استقبال بیشتری از فناوریهای نوین در فرایند یاددهی- یادگیری صورت بگیرد.
- شیوه های آموزشی جاری مسلماً پاسخگوی نیازهای آموزشی متغیر عصر جدید نیست.
- مضافاً اینکه هر وقت شغل کارکنان تغییر پیدا کند، لازم است اطلاعات و مهارتهای جدیدی برای ابقای موفقیتآمیز وظایف شغل مربوطه را فرا بگیرند (چايچي، 1381).
- بنابراين لازمه دستيابي به هدفهاي سازمان، آموزش مؤثر اين منابع با ارزش است.
- بیشک وجود تناسب میان خصوصیات شخصیتی، سبکها و ترجیحات کاری؛ با شغل موردنظر از عوامل کسب موفقیت در شغل افراد است.
با استفاده از ربات ها، دانش آموزان می توانند به طور تعاملی با مفاهیم درسی در حوزه های مختلفی مانند فیزیک، ریاضیات و زبان های خارجی آشنا شوند. همچنین، با استفاده از ربات ها، دانش آموزان می توانند مهارت های کاربردی مانند برنامه نویسی و الکترونیک را آموزش ببینند. این مطالعه نشان داد که استفاده از منابع آنلاین و محتوای ویدئویی به دانش آموزان کمک میکند تا مستقل کار کنند، این امر منجر به این شد، که آنها بتوانند در کلاس درس موفق باشند. در ضمن، این رویکرد مستقل دانش آموزان را قادر میسازد تا درک بهتری از نقاط قوت و ضعف خود داشته باشند. تا زمانی که خطمشیها و برنامهریزیها متکی بر ارزشیابی و ارزیابی نظامیافته نباشد و برنامهها با دور تند بازنگری نشده و کیفیت برنامهریزیها کنترل نشود نه فقط موجب پیشرفت نمیگردد بلکه در برابر خیلی از واقعیتهای موجود در جامعه و حتی نوآوریهای علمی و فنی و باورهای نوین مقاومت میکند.
اصطلاحات مرتبط با فناوری آموزشی
اما قطعاً هر نوع آموزشی را نمیتوان اثربخش شمرد که از طریق آن بتوان، امید به توانمندسازی سرمایه انسانی[2] و به دنبال آن بهبود سازمان را پیگیری کرد. از اینرو، ارتقای کیفیت و نحوه آموزش منابع انسانی یکی از مهمترین موضوعها در حوزه برنامهریزی سازمانی است و برنامههای توسعه منابع انسانی یکی از چالشهای دولتها در استقرار نظام جامع مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات میباشند. امروزه با ورود فناوريهاي نوين یادگیری و به خصوص دسترسي به اينترنت و شبکههای سازمانی، موقعيتي بهوجود آمده است كه سازمانهای آموزشی ناگزير هستند تا كاركردهاي نويني را متناسب با نيازهاي زمان براي خود برگزينند (بيراوند و صيف، 1388). میتوان اظهار داشت که در آستانه قرن دانش و اطلاعات، هر نوع برنامهریزی و تصمیمگیری و در مجموع هر نوع فعالیت حیاتی معقول، بدون کاربرد اطلاعات (به روز) و سازماندهی اطلاعاتی بر مبنای فناوریهای جدید در امر اطلاعرسانی، امری به دور از واقعیتهای جامعه جهانی یا به عبارت دیگر “دهکده جهانی ” خواهد بود. در هزاره سوم، فن آوری اطلاعات و ارتباطات ICT ، به عنوان عمده ترین محور تحول و توسعه در جهان منظوره شده و دستاوردهای ناشی از آن نیز چنان بازندگی مردم در جنبه های مختلف عجین گردیده است که روی گردانی و بی توجهی به آن ، اختلالی عظیم را در جامعه و رفاه و آسایش مردم به وجود می آورد. نظام آموزشی نیز به عنوان اساس و پایه نظام آموزش و پرورش از این قاعده مستثنی نمی باشد.
آینده سیستم آموزشی با تکنولوژی های جدید
واقعیت افزوده به دانش آموزان و معلمان فرصتی را برای ایجاد لایه های اطلاعات دیجیتالی، که هم شامل دنیای مجازی و هم شامل عناصر دنیای واقعی است و شرایط برقراری ارتباط در زمان واقعی را فراهم می کند. به عنوان مثال، Lumilo یک شیشه هوشمند ترکیبی با واقعیت است که به معلم ها توانایی تجزیه و تحلیل بلادرنگ از هر دانش آموز در کلاس درس را فراهم می کند. مطالعات انجام شده نشان می دهد که لومیلو می تواند دینامیک کلاس درس را تغییر دهد و زمان و توجه معلم ها را به دانش آموزانی که نیازمند کمک های انسانی بیشتری هستند معطوف کند. با استفاده از این ابزار، معلم ها قادر خواهند بود که قبل از اینکه دانش آموزی دست خود را برای سوال پرسیدن بالا ببرد به او کمک کنند. ياد گيرند ه ها برای يادگيری موضوعات خاص و کسب مهارت های لازم از اينترنت بصورت انجام کارهای پژوهشی و برقراری ارتباط با ديگر عوامل و نيروهای انسانی متخصص بهره می جويند. در حقيقت دانش پژوهان خود به دنبال اطلاعات و دانش نو هستند و به عنوان همکاری با معلمان خويش در گرد آوری اطلاعات لازم برای آموختن شر کت می کنند.
این امر به ویژه برای دانش آموزانی که در مناطق محروم زندگی می کنند، به دلیل معلولیت یا شرایط خاص امکان حضور در کلاس درس را ندارند، و یا به دنبال فرصت های یادگیری مادام العمر هستند، بسیار مفید است. با استفاده از تکنولوژی آموزشی، دانش آموزان می توانند در هر مکانی، مانند خانه، کتابخانه، یا حتی در حال سفر، به محتوای آموزشی دسترسی داشته باشند. این امر به آنها امکان می دهد تا در زمان و با سرعتی مناسب خود یاد بگیرند. مزایای استفاده از تکنولوژی در آموزش، بسیار فراتر از صرفاً ارائه اطلاعات و محتوا است. این ابزار، امکان شبیه سازی و آزمایش مفاهیم پیچیده، ارائه محتوا به صورت بصری و جذاب، و تسهیل درک و یادگیری مطالب را فراهم می کند.